Zdjęcie baristy w lokalu usługowym

Inwestycja w zakup lokalu usługowego. Wskazówki

Ekspert Rynku Mieszkaniowego

17.05.2021

Trudno dziś wyobrazić sobie nowopowstałe osiedle, w którego parterze deweloper nie zaplanował punktów usługowych. Większość kupujących mieszkania zwraca uwagę na ich cenę, lokalizację i funkcjonalność. Chcą też wiedzieć, na jakie zasoby, jeśli chodzi o infrastrukturę miejską, mogą liczyć. Dlatego, jeśli nie masz do końca pomysłu na biznes, ale wiesz, że chcesz zrobić coś, co będzie stosunkowo bezpieczne, a inwestycja z tej aktywności szybko się zwróci, pomyśl o zakupie lokalu usługowego.

Oferta deweloperów w zakresie lokali usługowych jest bardzo szeroka. Od małych, 20- 30-metrowych przestrzeni, w których urządzić można np. salonik fryzjerski, przez średnie metraże pozwalające na urządzenie piekarni czy niewielkiego sklepu spożywczego, po duże powierzchnie z przeznaczeniem na restauracje, sale zabaw dla dzieci czy przestronne salony kosmetyczne. Jest w czym wybierać.

Czym jest lokal usługowy?

Ponieważ kodeks cywilny nie określa dokładnie, czym jest lokal użytkowy, definicji można szukać w innych aktach prawnych. Na przykład w  ustawie z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, która używa pojęcia „samodzielnego lokalu mieszkalnego” i „lokalu o innym przeznaczeniu”. Ów „lokal o innym przeznaczeniu” to właśnie lokal usługowy, czyli niemieszkalny. To pomieszczenie albo zespół pomieszczeń, w którym można prowadzić działalność gospodarczą pod postacią np. świadczenia usług.

Trend inwestowania w nieruchomości usługowe

Jesteś przedsiębiorczy i nastawiony na sukces? Chcesz rozpocząć biznes albo rozwijać już istniejący? Zakup lokalu usługowego to bez wątpienia świetny pomysł na inwestycję. Szczególnie w dobie pandemii i niepewnej przyszłości lokali usytuowanych funkcjonujących w galeriach handlowych. Coraz więcej marek chce mieć swoje punkty, tak usługowe, jak i tradycyjne sklepy, w tzw. ulicach handlowych. To pozwala na uniezależnienie się od lockdownów i daje większą swobodę w prowadzeniu działalności. Lokale usługowe w parterach budynków taką swobodę dają, a dodatkowo gwarantują stały dopływ klientów w postaci mieszkańców osiedli.

Wybór grupy docelowej

O tym, gdzie znajdzie się nasz lokal użytkowy, w dużej mierze powinien decydować fakt, do kogo chcemy z naszym produktem czy usługą dotrzeć.

– Każde osiedle ma swoją specyfikę. Mieszkańcy kolejnych etapów osiedla Classic na Tarchominie, to głównie młode rodziny z dziećmi, które szukają ciszy, spokoju, miejsc, w których rodzinnie będą mogli spędzić czas. Mieszkańcy Miasteczka Nova Ochota to ludzie aktywni zawodowo i życiowo, dla których liczy się czas i wygoda. Osoby, które kupują mieszkania w naszej krakowskiej inwestycji Viva Piast, lubią kontakt z naturą, ale potrzebują też bodźców wynikających z życia w centrum miasta. Dlatego z rozwagą podchodzimy do potencjalnych właścicieli punktów usługowych. Doradzamy im, podpowiadamy, wskazujemy kierunek – mówi Anna Krystecka, dyrektor marketingu Victoria Dom.

Dopasowanie metrażu do różnego typu biznesów

Jak dopasować metraż do potrzeb swojego biznesu? Wcześniejszy research zapewne nie zaszkodzi. Sprawi natomiast, że zakup tego, a nie innego lokalu usługowego okaże się strzałem w dziesiątkę.

– Mamy w swojej ofercie różnorodne lokale usługowe. Kiedy przychodzi do nas klient z gotowym pomysłem na biznes, jesteśmy w stanie podpowiedzieć mu, czego potrzebuje, żeby rozwijać go w obrębie naszych inwestycji. Różnorodność, jaką gwarantują nasze lokale usługowe, pozwoli każdemu przedsiębiorcy znaleźć miejsce wpisujące się w charakter jego działalności. Zapewniamy lokale o różnej powierzchni – od najmniejszych, przez średnie, po duże metraże. 

– Jesteśmy elastyczni, jeśli chodzi o planowanie rozkładu i służymy pomocą w optymalizacji przestrzeni, tak by spełniała oczekiwania najbardziej wymagających klientów. Budujemy w różnych lokalizacjach, co pozwala na wybór najbardziej satysfakcjonującego miejsca, bądź rozwój przedsięwzięcia w ramach kilku naszych inwestycji. Dbamy o komfort klientów i mamy świadomość różnorodności ich potrzeb. Zależy nam na tym, żeby ich biznes był widoczny. Stąd możliwość zindywidualizowanych form prezentacji produktów w ramach witryn sklepowych,  które w inwestycjach Victoria Dom są przemyślane i dopracowane. Nasi klienci na każdym etapie mogą liczyć na nasze fachowe doradztwo i wsparcie – mówi Anna Krystecka.

Chętnie poszukiwane lokalizacje

W zasadzie trudno dziś znaleźć dewelopera, który nie uwzględnia przestrzeni na usługi i handel w obrębie własnych inwestycji. Co zatem decyduje, że gdzieś obiekty cieszą się większą popularnością, a gdzie indziej mniejszą? Często są to lokalizacja i wielkość osiedla albo plany jego rozwoju. Każdy chce, by jego biznes był perspektywiczny. Im lepiej dostępna „z zewnątrz” jest przestrzeń, w której będziemy prowadzić swoje usługi (lokale powinny być dostępne dla wszystkich mieszkańców, także tych z okolicy, nie mogą znajdować się w zamkniętej części osiedli), tym lepiej dla naszego biznesu. Dobrze też, jeśli inwestujemy w lokal w miejscu, które będzie się rozwijało (będą powstawały kolejne etapy). To zapewni nam dopływ nowych klientów.

Wybór dewelopera

Ponieważ jest w czym wybierać, podczas zakupu lokalu usługowego warto słuchać wskazówek ekspetów i kierować się zdrowym rozsądkiem. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, jakie doświadczenie ma deweloper, z którym chcemy nawiązać współpracę. Jak długo jest na rynku? Kto kupił/wynajął u niego powierzchnie usługowe? Jakie ma opinie? W dobie Internetu wszystkie te informacje znajdziemy bez problemu. Warto pytać.

Aktualne szacunkowe stopy zwrotu

Inwestycja w zakup lokalu usługowego w dobrej lokalizacji u solidnego dewelopera to gwarancja wysokiej stopy zwrotu. Jak twierdzą eksperci kancelarii LBC Invest, rentowność to nawet 8–9 proc. w skali roku. Na rynku mieszkań jest to ok. 4 proc., choć wynajem korporacyjny daje zarobić więcej – ok. 5-5,5 proc.

– Dbamy o lokalizację naszych inwestycji i o to, żeby nasze powierzchnie usługowe znajdowały się w miejscach ruchliwych, gwarantujących dopływ klientów także spoza osiedli. Dlatego nasza oferta cieszy się tak dużą popularnością wśród inwestorów – mówi Anna Krystecka, dyrektor marketingu Victoria Dom.