Historia dzielnicy Ursus. Dzieje od pierwszych wiosek do nowoczesnych osiedli

Dowiedz się wiecej

Historia dzielnicy Ursus. Dzieje od pierwszych wiosek do nowoczesnych osiedli

Kryteria wyboru miejsca, w którym nabędziemy mieszkanie, są bardzo różne. Przede wszystkim lokalizacja (np. jak daleko z inwestycji, w której nabędziemy lokal, jest do Dworca Centralnego, bo w jego okolicach mamy biuro), usytuowanie osiedla względem jego centrum (tu niewątpliwie bezkonkurencyjny może być np. Ursus centralny), bliskość i dostępność komunikacji miejskiej, ilość terenów zielonych i pozwalających na aktywne uprawianie sportu w okolicy, czy przywiązanie do tradycji. Choć to ostatnie może wydawać się nieoczywiste, z pewnością ma znaczenie w przypadku dzielnic z tak bogatą historią jak Ursus.

Pierwsze wioski na terenie dzisiejszego Ursusa

Pierwsze wzmianki o wsiach, które znajdowały się na obszarze dzisiejszego Ursusa pochodzą z XIV w. Istniały tu trzy wsie: Czechowice, Skorosze i Szamoty. Później pojawiły się Gołąbki. W 1916 r., gdy położony w okolicy Pruszków został przekształcony w miasto, siedzibą gminy stały się Skorosze. W 1923 r. na terenie Szamot powstała fabryka Zakładów Mechanicznych „Ursus”, co dało impuls do rozwoju okolicy.

Lata przedwojenne

Jesienią 1927 roku fabryka zatrudniała 273 robotników i 42 urzędników. W artykule, jaki ukazał się w „Aucie”, obraz zakładów przedstawiono sielankowo.

„Od razu przy wstępie na terytorium fabryki odnosi się sympatyczne wrażenie. Gdyby nie potężny komin, strzelający w górę, z między zabudowań, można by pomyśleć, że to nie fabryka. Wokoło widać czyściutkie budowle z czerwonej cegły. Wszędzie dużo wolnego miejsca, cieszą oko zielone trawniki, po których biega sobie prawdziwa, żywa sarenka” – pisał Jerzy Domżalski w „Dziejach Ursusa w zarysie”.

Pierwsze samochody w fabryce były gotowe w 1928 r. Na uroczystości związanej z tym wydarzeniem obecni byli prezydent Rzeczpospolitej Ignacy Mościki oraz prezydent Warszawy Zygmunt Słomiński.

Ursus w trakcie wojny

W latach 1939–1945 fabrykę przejęli Niemcy. Produkowali w niej uzbrojenie. Polacy także mieli z niej swoją korzyść – w trakcie wojny wytwarzano tu nielegalnie zapalniczki zwane „sabotażówkami”. Dochód z ich sprzedaży zasilał polskie podziemie. Później, w 1945 r., w trakcie wycofywania się wojsk niemieckich z terenów Czechowic, próbowano wysadzić zakłady mechaniczne. Bezsprzecznie nie udało się to dzięki akcji polskich partyzantów. Lata wojny to także konspiracja antyniemiecka. Na terenie Czechowic działała 10 kompania „Kordian” stanowiąca część trzeciego batalionu VI rejonu AK „Helenów”.

Z tych terenów wywodzi się również część batalionu „Miotła”, który w zgrupowaniu „Radosław” walczył w powstaniu warszawskim. W budynku przy ul. Bohaterów Warszawy 31 w okresie od sierpnia 1944 do stycznia 1945 r. mieścił się powstańczy szpital “Kordian”.

Ursus w czasach PRL + Czerwiec 1976 w Ursusie

Lata powojenne to dla Ursusa czas szybkiego rozwoju. Już w 1945 r. w zakładach zaczęto prace studyjne nad produkcją ciągnika rolniczego na bazie niemieckiego ciągnika Lanz-Buldog. Od 1947 r. miejscowość zaczęła się ponownie rozwijać dzięki rozpoczęciu jego produkcji. 1 lipca 1952 r. Czechowice, Skorosze, Szamoty, Gołąbki i Grabkowo zostały połączone w miasto Czechowice, 8 maja 1954 r. przemianowane na Ursus.

Tak jak i w czasie wojny, tak podczas zawirowań politycznych minionego wieku mieszkańcy Ursusa czynnie włączali się w walkę o swobody obywatelskie. 25 czerwca 1976 r. w Zakładach Mechanicznych Ursus rozpoczęły się strajki w proteście przeciwko podwyżkom cen żywności. Na kilkanaście godzin zablokowane zostały linie kolejowe. Doprowadziło do brutalnej pacyfikacji dokonanej przez milicję, których efektem były procesy i surowe wyroki dla organizatorów. Po tych wydarzeniach na terenie fabryki jeszcze przez kilka lat pojawiały się ulotki z napisem:

“Zakłady pracy, ulice, osiedla niech będą NASZE”.

Separacja Ursusa i Ochoty

1 stycznia 1993 roku Ursus został wyłączony z Ochoty jako ósma dzielnica warszawska. W 1994 roku, po zmianie ustroju m. st. Warszawy, Ursus został jedną z 11 gmin stołecznych. W 2002 roku na podstawie ustawy z dnia 15 marca 2002 r. Ursus stał się jedną z 18 dzielnic miasta, w której obecnie mieszka ok. 58 tysięcy ludzi.

Aktualna powierzchnia, liczba ludności i inne statystyki

Dziś Ursus to jedna z najmniejszych dzielnic Warszawy – jego powierzchnia to 9,36 km2. Od 2003 r., kiedy to zamknięto fabrykę „Ursus”, zmienia się też charakter dzielnicy. Przybywa tu coraz więcej coraz młodszych mieszkańców. Pojawiają się też kolejne inwestycje mieszkaniowe. Szczególną uwagą deweloperów i przyszłych mieszkańców cieszy się Ursus centralny. Niewątpliwie przyciąga jego nowoczesna zabudowa, bogata infrastruktura użytkowa i dobra komunikacja – do centrum Warszawy można tu dojechać w 12 minut.

– Jeśli poszukujesz mieszkania w centralnym punkcie Ursusa, sprawdź naszą ofertę – mówi Anna Krystecka, dyrektor marketingu Victoria Dom. – Na osiedlu Ursus Factory dostępne są optymalnie zaprojektowane mieszkania w niskich cenach. U nas możesz liczyć na najwyższą jakość, dbałość o szczegóły i troskę o potrzeby mieszkańców. I na to, że z Dworca Centralnego dojedziesz do mieszkania w 12 minut. Ten sprawny dojazd to gwarancja oszczędności czasu, który będziesz mógł wykorzystać na spędzenie czasu na łonie natury, a terenów zielonych w okolicy jest co niemiara – dodaje Anna Krystecka.

Źródło fotografii głównej: shutterstock.com