Rozbudowa metra w zachodniej części Warszawy. Szczegóły inwestycji na Bemowie

Dowiedz się wiecej

Rozbudowa metra w zachodniej części Warszawy. Szczegóły inwestycji na Bemowie

Metro w zachodniej części Warszawy to z niecierpliwością oczekiwany przez mieszkańców stolicy element komunikacji. Bemowo to coraz popularniejsza wśród kupujących mieszkania (tak w celach użytkowych jak i inwestycyjnych) dzielnica miasta. Nie dziwi więc, że dostępność komunikacyjna jest w tej okolicy priorytetowa dla lokalnych władz. Mieszkańcy także z uwagą wypatrują kolejnej stacji metra, np. przy Lazurowej.

Historia ogłoszenia inwestycji

Pierwsze plany budowy metra w Warszawie pochodzą z lat 20. ubiegłego wieku. Zakładano wówczas budowę dwóch linii: pierwszej w kierunku północ-południe, która biegłaby od Pl. Unii Lubelskiej na Muranów i drugiej, na osi wschód-zachód, łączącej Wolę z Pragą. Ówczesne plany udało się zrealizować 100 lat późnej. Pod koniec maja 2020 r. na budowie II linii metra na Bemowie wmurowano kamień węgielny. Akt erekcyjny podpisany przez Rafała Trzaskowskiego, prezydenta m.st. Warszawy, umieszczono w metalowej tubie w stropie stacji Powstańców Śląskich. – Na początku kwietnia otworzyliśmy nowe stacje II linii metra.

Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza wydłużyły sieć warszawskiego metra o kolejne kilometry. Dzisiaj bierzemy udział w kolejnym ważnym dla mieszkańców wydarzeniu – symbolicznym wmurowaniu kamienia węgielnego na stacji Powstańców Śląskich. Prace przy budowie metra na Bemowie idą pełną parą. Zgodnie z naszymi obietnicami już niedługo mieszkańcy zyskają kolejną komfortową i bezpieczną możliwość podróżowania po Warszawie – mówił Rafał Trzaskowski.

Planowane stacje i ich nazwy – plan metra na Bemowie

Zaplanowane w kierunku zachodnim stacje to: Ulrychów, Powstańców Śląskich, Lazurowa, Chrzanów i Karolin (stacja techniczna).

Kliknij, aby powiększyć.

Plan II Linii Metra w Warszawie

Plan II Linii Metra w Warszawie, źródło: metro.waw.pl

Jednak stacje metra to nie tylko punkty przesiadkowe, to także cała infrastruktura wokół nich. W przypadku stacji Lazurowa zaplanowano wspólną pętlę autobusowo-tramwajową (miejsca postojowe dla autobusów miejskich i podmiejskich wewnątrz pętli tramwajowej) z poczekalnią i lokalami komercyjnymi. Wspólny wjazd – z przystankami dla wsiadających i wysiadających – prowadziłby od strony Górczewskiej i znajdowałby się na wysokości istniejącego skrzyżowania z ulicą bez nazwy, na wysokości bloków Górczewska 228 i 228A. Nie zaplanowano wjazdu od strony Lazurowej (projekt nie uwzględnia też wyjść ze stacji metra na drugą stronę ul. Lazurowej). Nad pętlą autobusowo-tramwajową przewidziano parking przesiadkowy parkuj i jedź. Wjazd dla samochodów znajdowałby się po wschodniej stronie pętli – z lokalnej ulicy, łączącej południową jezdnię Górczewskiej i Doroszewskiego, która z kolei łączy się ze wschodnią jezdnią Lazurowej oraz Klemensiewicza – czytamy w artykule zamieszczonym na portalu transport-publiczny.pl

Czas realizacji

Umowę na budowę II linii metra na Bemowie podpisano 15 listopada 2018 r. Wartość kontraktu to prawie miliard złotych. Budowa na tym odcinku powinna się zakończyć w IV kwartale 2021 r.

Czas podróży do przykładowych punktów

Dojazd ze stacji Powstańców Śląskich do stacji Świętokrzyska potrwa ok. 14 minut. To czas, który docenią najbardziej wymagający mieszkańcy Bemowa. Zaoszczędzone dzięki temu minuty czy godziny będą mogli poświęcić na realizację swoich pasji. W tej chwili pierwszy przystanek na trasie metro M2 to Trocka, a ostatni Księcia Janusza. W sumie linia ma 13 stacji, a całkowity czas przejazdu tą trasą wynosi 23 minuty.

Kim jest Krystyna?

Prace budowlane związane z zachodnią, łączącą Bemowo i Wolę, linią metra M2 to jednak nie tylko historia, statystyki i czas. To także maszyny o niezwykle kobiecych imionach. Bez jednej z nich, Krystyny, drążenie tuneli byłoby niemożliwe. To kilkusettonowe urządzenie, które skrawa ziemię i jednocześnie obudowuje tunel betonowymi prefabrykatami. Po zakończeniu drążenia tunel jest gotowy do prowadzenia w nim prac związanych z układaniem torowiska oraz montażem systemów.

Wpływ budowy metra na ceny mieszkań i działania deweloperskie

Pojawianie się kolejnych stacji metra na Bemowie ma niezaprzeczalny wpływ na dynamiczny rozwój tej okolicy. Kolejni deweloperzy dostrzegają potencjał dzielnicy, a poszukujący swojego M doceniają lokalizację, dostępność terenów zielonych, bliskość centrum i komunikację z innymi częściami miasta. Proporcjonalnie do zainteresowania dzielnicą rosną też ceny nieruchomości w jej obrębie. – Na przestrzeni ostatniego roku cena za metr kwadratowy mieszkania wzrosła tu o ok. 3 proc. Dziś średnio trzeba za niego zapłacić 9889 zł. Ta tendencja wzrostowa nie ulegnie zmianie, bo Bemowo się rozwija. To doskonała okolica tak do życia jak i inwestowania.

Victoria Dom to jeden z deweloperów na rynku Warszawskim, który dostrzegł ten potencjał i buduje tu osiedle Metro Połczyńska – przyjazne przyszłym lokatorom, uwzględniające ich potrzeby. Osiedle zaprojektowano z myślą o osobach pragnących kameralnego klimatu, ale w nowoczesnych miejskich warunkach. Inwestycja znajduje się w sąsiedztwie Fortu Chrzanów, co przywodzi na myśl historyczne konotacje, a zielona okolica zachęca do spacerów. Doskonała komunikacja z centrum miasta i powstające na Bemowie metro to kolejne niezaprzeczalne atuty osiedla Metro Połczyńska. Ciekawym rozwiązaniem są też dostępne w ofercie mieszkania dwupoziomowe. Jeszcze do niedawna uważano, że dwa poziomy przypisane są tylko do zabytkowych kamienic, a okazuje się, że ich projekt i aranżacja możliwe są także w nowoczesnych przestrzeniach – mówi Anna Krystecka, dyrektor marketingu Victoria Dom.

Źródło fotografii głównej: shutterstock.com