Jakie są dodatkowe koszty przy zakupie nieruchomości?
Ekspert Rynku Mieszkaniowego
29.10.2022
Zakup mieszkania sam w sobie jest niebagatelnym wydatkiem. Podejmując decyzję o jego nabyciu, koncentrujemy się zazwyczaj na cenie metra lokalu. Kalkulujemy też, jakie środki są nam potrzebne na wykończenie wnętrza. A to zdecydowanie nie jedyne wydatki, z którym musimy się liczyć. Jakie są dodatkowe koszty przy zakupie nieruchomości?
Do dodatkowych kosztów przy zakupie nieruchomości zaliczamy:
- opłaty związane z przygotowaniem dokumentów do wniosku o zaciągnięcie kredytu hipotecznego
- opłaty bankowe
- opłaty związane z ubezpieczeniem mieszkania
- opłaty notarialne i sądowe
- podatek VAT przy zakupie nieruchomości na rynku pierwotnym
Z jaką kwotą się to wiąże? Bądźmy przygotowani na co najmniej 10 tys. zł. Niektóre z wymienionych opłat można negocjować. Niemniej jednak warto mieć w zanadrzu kwotę pozwalającą na sprawne załatwianie spraw związanych z zakupem wymarzonego M. – Klienci Victoria Dom często są zaskoczeni tym, jak wiele dodatkowych kosztów muszą ponieść. W przypadku współpracy z nami mają to szczęście, że eksperci Domu Kredytowego Victoria już na początku współpracy uświadamiają im wszystkie niezbędne czynności, które pozwalają na sprawny zakup mieszkania. Pilotują ich, wspierają swoją wiedzą i doświadczeniem. Wiedzą, w jaki sposób te koszty zminimalizować, a to bezcenne, kiedy np. postanowiliśmy na zakup mieszkania przeznaczyć wszystkie oszczędności naszego życia, czy zaciągnąć mocno obciążający kredyt – komentuje Ewa Rathe-Głowacka, dyrektor marketingu Victoria Dom.
Opłaty związane z przygotowaniem dokumentów do wniosku o zaciągnięcie kredytu hipotecznego
Do złożenia wniosku o kredyt hipoteczny w wybranym przez Ciebie banku potrzebnych będzie kilka dokumentów. Część z nich jest bezpłatna, ale np. prowadzący działalność gospodarczą już na tym etapie poniosą pierwsze dodatkowe opłaty. Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkami kosztuje bowiem 21 zł.
Opłaty bankowe
Z kredytem hipotecznym, a ten w znacznej mierze wspiera Polaków w finansowaniu zakupu nieruchomości, wiążą się także dodatkowe opłaty bankowe. Wszystko zależy od indywidualnej polityki banku, dlatego bardzo istotne jest uważne przyjrzenie się ofercie. Wszystko, co najistotniejsze w tym kontekście, kredytobiorca znajdzie pod tajemniczym pojęciem RRSO. Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) informuje kredytobiorcę o wszystkich kosztach pożyczki. Wyrażona w procentach wartość powie Ci, ile zapłacisz za to, że zaciągniesz zobowiązanie w danej instytucji zobowiązania. Na całkowity koszt pożyczki składają się:
- oprocentowanie nominale, czyli wartość, która oznacza wysokość odsetek, jaką będziesz musiał zapłacić w skali roku;
- prowizja pożyczkodawcy, która jest ustalana przez firmę udzielającą kredytu indywidualnie;
- dodatkowe koszty: np. obowiązkowe ubezpieczenie.
Opłaty związane z ubezpieczeniem mieszkania
Ubezpieczenie mieszkania przy zakupie na kredyt jest obligatoryjne. Nie masz wyboru – musisz je wykupić.
I musisz zrobić to jeszcze zanim będziesz fizycznie miał mieszkanie. Konieczna jest także cesja ubezpieczenia na bank. Jeśli chodzi o oczekiwania banków, wystarczające jest podstawowe ubezpieczenie, które zabezpiecza mury i gwarantuje ochronę przed zdarzeniami losowymi. – Eksperci Domu Kredytowego Victoria pomagają naszym klientom w wyborze odpowiedniej polisy. To zdecydowanie usprawnia proces – mówi Ewa Rathe-Głowacka. – Z naszych obserwacji wynika, że akceptowalny przedział cenowy za polisę dla klientów zainteresowanych zakupem mieszkania ok 30 m2 to 130-200 zł za rok. Biorąc pod uwagę fakt, że wiele banków wymaga od kredytobiorców wykupienia także polisy na życie i na wypadek utraty pracy w pierwszych latach spłacania hipoteki, te koszty mogą sięgać nawet 500-600 zł miesięcznie – dodaje dyrektor marketingu Victoria Dom.
Opłaty notarialne i sądowe
Wynagrodzenie notariusza, czyli taksa notarialna, ustalane jest indywidualnie. Prawo narzuca jedynie górną stawkę. Uzależniona jest ona od wartości nieruchomości. Dodatkowo zapłacimy podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia nieruchomości, tj. 2% wysokości jej ceny. Zatem jeśli kupimy mieszkanie o wartości 500 tys., podatek od czynności cywilnoprawnych wyniesie 10 tys. zł. Kolejna opłata to podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu wpisu do hipoteki – 19 zł. Do tego dojdą jeszcze opłata za odpis aktu notarialnego (kilka złotych za każdą stronę dokumentu), opłaty sądowe (200 zł za każdy wpis do księgi wieczystej).